2022-04-27
Uppdatering kring det avslutade ärendet hos Bahnhof.
(Gällande svag signal från den medföljande routern)
Klicka här för att läsa mer.
2021-06-30
*********************************
Fiberprojektet är nu avslutad.
Informationen nedan sparas som historik i ärendet.
*********************************
Kommentera/fråga gärna direkt här eller skicka till info@valberga.se
(Tänk på att kommentarer redovisas inte med en gång utan allt eftersom)
- Allmän status
- Extra uttag
- TV utbud
- Uppsägning av Com Hem
- Telefonabonnemanget
- Information om det nya avtalet
- Frågor & förklaringar kring teknik
Klicka på respektive länk/ämne ovan för att komma till rätt sida.
Tisdag 2021-05-25
Nu har vi fått schemat över nästa steg i vårt fiberprojekt dvs installation inne i lägenheterna. Titta under Allmän status
Tisdag 2021-05-11
Nu är det dags att kvittera ut routern till det nya bredbandet.
Läs mer om detta här.
Fredag 2021-04-16
Nu finns det en prislista gällande IP-telefoni. Gå in på Telefonabonnemanget för att läsa mer.
Onsdag 2021-03-31
Nu har vi fått ett schema för alla längor gällande besök från installatörerna.
Titta under Allmän status för mer information.
Hej Peter!
Känner mig mycket osäker på detta med just TV-utbudet. Nu sa jag upp bredband och telefoni hos ComHem men lät TV vara kvar. Kommer TV-utbudet via ComHem (grundutbudet som ingår i Föreningen) kosta pengar sedan? Sen har vi i dagsläget Viasat Sport och det vill vi fortsätta med, men när jag nu sa upp bredband och telefoni så står det på uppsägningen att Viasat också är uppsagt. Känns så rörigt allt detta med just TV-biten. Vad kommer ingå hos Bahnhof sen när det gäller just TV?
Mvh
Lotta Carneholt Stolt
Hej Lotta,
TV-utbudet från Com Hem dvs grundutbudet kommer att fortsätta som vanligt och betalas redan idag av föreningen. Det är något som ingår i våra avgifter. Com Hem har lovat att inte höja dessa avgifter så vi ska inte få några andra kostnader gällande just grundutbudet.
När det gäller andra tillval, paket eller kanaler (utöver grundutbudet) så är dessa avtal direkt mellan dig och Com Hem. Priser för dessa kan påverkas enligt Com Hem men de kan inte säga om eller när detta kommer att ske. De vill bara flagga att detta kan ske.
Gällande din Viasat så måste du prata med Com Hem och bekräfta att de inte gjort fel i samband med din uppsägning. Samma gäller din telefon, om du vill portera denna så ska du flagga för detta hos Com Hem så att den inte sägs upp och numret försvinner. Men det gäller endast om du vill portera denna till Bahnhof. Läs mer om detta under avsnittet Telefoni.
När det kommer till TV-utbud från Bahnhof så ingår det inte i själva grundavtalet. Däremot kan man teckna extra IPTV tjänster om man så önskar. Mer om utbud och priser kommer snart. Du kan även fortsätta att köpa dessa tjänster från Com Hem och välja mellan dessa leverantörer för bästa pris/utbud.
Hoppas att detta besvarar sina frågor, hör av dig annars.
MVH
Peter
Hej Peter!
Tack för info och en fråga till dig:
Jag har fast telefon i Comhem. Jag vill fortsätta att ha fast telefon men i Bahnhof. Det övergår automatiskt , eller hur?
Vänligen Lille-Mor Parling
Hej,
Det stämmer så långt som att du behåller TV-avtalet utan att behöva göra något. Du kommer eventuellt behöva att koppla om en kabel på baksidan av din TIVO men mer om detta kommer snart.
När det gäller telefonin så behåller du själva numret men måste säga till Com Hem att du önskar att portera över denna till Bahnhof. Detta kommer att göras någon gång i juni månad. Det kräver att Bahnhof är igång med sina tjänster innan vi kan påbörja porteringen. Vi kommer att gå ut med mer info om detta så fort Bahnhof är redo att ta emot beställningar.
MVH
Peter
Hej Peter!
Tack för den info du ger!
Jag har för avsikt att ingå i det nya gruppavtalet men vill försäkra mig om att jag har uppfattat följande på rätt sätt; att jag endast behöver gå ur det gamla Comhemavtalet vad beträffar bredband men inte behöver göra något åt min telefoni (fast telefon) eller TV-avtal ( basutbud + TIVO) ; detta behåller jag alltså utan vidare personliga åtgärder.
Vänligen Lille-Mor Parling
Tack för information om fibernätet.
När det gäller extra uttaget tänker jag fortsätta att använda den Wifi förlängare som jag har idag, placerad i rummet ovanför köket. En Netgear AC750 model EX3700. Jag antar att den nya routern kan förse den med lika stark signal som den från CH. Någon synpunkt?
Kan vara bra om övriga boende också får veta hur det ligger till. Det kanske redan finns utlagt på hemsidorna men att jag inte hittar.
Mvh
Janne
PS Samma meddelande kom till din mejl också, innan jag hittade hit 😊
Hej Janne! Jag gissar att det kommer att fungera på samma sätt som idag dvs att din repeater kommer ta emot signalen från Bahnhof routern. Det finns inga hinder för detta enligt Bahnhof.
Hej, det står att montörerna ska börja från måndag V11 och att man då ska ta bort ev möbler som står i vägen. Vet man när dem kommer till respektive länga alternativt hur många dagar/veckor kommer detta pågå? Lite svårt att ta bort möbler om det är under en lång period då jag gissar att själva monteringen på varje fastighet Max uppgår till en dag/hushåll?!
Hej Anders, tyvärr vet vi inte detta i dagsläget men hoppas att det formas ett slags schema så fort de kommer igång. Jag gissar att de första dagarna kommer att gå till att dra ut stamnätet och skapa anslutningspunkter. Så fort vi vet mer så kommer jag att löpande försöka uppdatera informationen här.
Bra jobbat med ny lösning och informationen.
Saknar möjligen en länk till denna sida från den ”officiella”?
Inget nytt angående när respektive gata/länga får besök på baksidorna?
Hej Henrik,
Tack, det är rätt mycket som händer nu så det behövdes en uppdatering kring informationskanalerna 🙂
Jag ska kolla om jag kan slänga in en länk där och information om besök från fiberkillarna kommer senare idag. Vi har äntligen fått ett uppskattat schema för alla längor.
MVH
Peter
Kunde inte i denna info läsa att om man behåller ComHems bredbandsabonnemang ingår INTE den kostnaden i gruppavtal och blir därmed betydligt högre efter övergången. Detta står tydligt i Nyhetsbrev nr. 155.
Tänkte bara att det för tydlighetens skull borde stå här också.
En fråga: Går det att få ut en fiberanslutning från den s.k. WiFi-routern som lev. från Bahnhof? Har egen WiFi-router som jag själv styr över och denna har fiberingång för WAN-anslutning.
Hej Olof! Det stämmer precis som du säger, hann inte uppdatera precis all info igår kväll men nu ska det vara ikapp. Väljer man att vara kvar med Com Hem gällande bredband så kommer det vara nya priser som gäller.
När det kommer till val av router så går det jättebra att använda en egen istället för den som följer med från Bahnhof. Det man behöver dock tänka på är att om man väljer att använda IP telefoni så kommer denna endast att fungera med Bahnhofs router.
MVH
Peter
Hej, P! Var kanske lite otydlig. Skulle ev. vilja ha fibern uppdragen till andra våningen där jag har min egen router som har fiberanslutning. Har idag kanalisation för ethernet från balkongdörr till andra våningen. Fiber kan säkert gå i denna.
Hej Olof,
Själva fiberkonvertern installeras alltid på samma plats för att samtliga avlämningspunkter ska vara enhetliga. Detta blir då precis bredvid den befintliga ”tre hål i väggen” uttaget från Com Hem som finns i vardagsrummet. Konvertern har ett vanligt RJ45 uttag. Till denna kan du koppla in eventuell patchning/ethernet som du beskriver finns draget hos dig för att hamna på övervåningen. Så fibern avslutas alltid i vardagsrummet i konvertern. Väljer man att beställa extra uttag så dras det ett vanligt koppar/ethernet kabel från vardagsrummet till övervåningen med RJ45 uttag i båda ändarna. Om jag tolkar det rätt så har du redan detta på plats och kan nyttja det för att koppla in routern på övervåningen.
Hojta till om du undrar något mer 🙂
MVH
Peter
OK, då kör jag vidare med befintlig Ethernet från fiberkonvertern till andra våningen.
Nu får Peter rätta mig men det kommer förmodligen att sitta en fiberkonverterare som omvandlar fiber till en RJ45 kontakt (aka bredbandsuttag) som pluggas in i Bahnhov routern (ser så ut i https://www.bahnhof.se/filestorage/userfiles/wizard/Router-1gb-manual%5B3703%5D.pdf).
Detta innebär att du får 1) Koppla fiber direkt till din egen router med egen 1GB SFP eller 2) Acceptera att köra LAN kabel från Bredbandsuttaget och till din router